Föredrag
på Marknadsföreningen
i Malmö, MiM, 17 april 2012
med
   
Göran Adlén
- en av Sveriges mest eftertraktade föreläsare.
   

 


Varför blev denna produkt så extremt populär 2009: en spikmatta...!
  

Och varför blev detta preparat, med rosenrot, så populärt ?
  

Hallonlakritsskalle är ett av Sveriges största varumärken på Facebook:
över 330.000 gilla-markeringar !
  

Vi äger inte vårt varumärke. Det gör våra kunder.
 

Vad gör man - som marknadsförare - när allting redan är gjort ??
Jo, man kläcker nya idéer och tänker i nya banor...!
  

Varför inte klä in alla väggar, inne i en butik, med tidningar ?
(samtliga New York Times)
  

Ett kreativt exempel: Interflora gjorde en kampanj, där de skickade ut en blomma
till ett antal personer som hade drabbats av olika motgångar, och skickade med
några uppmuntrande ord. Det blev många positiva kommentarer, från
dessa kunder. En kampanj som inte innebar några stora kostnader.

 

En form av "nytänkande": en glass-producent som vågar gå nya vägar: Icecreamist.
Vad sägs om glass gjord av bröstmjölk...??
"God save the cream", "Vice cream"
  

Ett exempel på "nytänkande": en brödrost - där man kan se precis vad som händer med brödskivan.
"Är det nödvändigt ?"  Nej, men det är ett exempel på kreativt nytänkande...!
 

En av Görans favoritsidor på Facebook: "Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt"
  

Ett exempel på Extremservice: när Göran har köpt en mer exklusiv produkt, så ber
expediten om hans namn och adress. Några dagar senare får han ett handskrivet
kort, med post, - och ett personligt tack för att han har handlat i denna butik...!
  

Ett annat exempel på "Extremservice":  när Göran köpte en exklusiv penna i en butik,
får han pennan polerad, precis innan leverans.
  

 Vad irriterar sig de äldre på, hos sina nya, yngsta kollegor,
t.ex. 90-talisterna ?

 

Vad irriterar sig de yngre på, hos sina äldre kollegor ?
  

"Hur många bibliotek har använt detta uttalande i sin marknadsföring av böcker", undrade Göran Adlén,
som ett exempel på "nytänkande" inom marknadsföringen.
 

En reklamfilm från detta cykelmärke byggde på en idé, som säkert såg helt absurd ut,
på idé-stadiet,  men som blev en rolig och underhållande kort-film: att använda
bakdelen på en naken person (som står på knä, på alla 4) som cykelställ...!

Se filmen på Youtube
  

 

Göran Adlén spelade upp en reklamfilm, från Brämhults, som berättade om deras jakt
på den perfekta juice-blandningen. Lösningen var att kombinera två välkända
ingredienser: äpple och apelsiner, till "Äppelsiner"
 

"Var sparsam med uppdateringar. Vi irriterar oss nog alla på "Pannkaksmänniskor"
- som lägger upp för många inlägg, först ett när äggen är kläckta,
och så nästa när pannkakorna är stekta..."

  

Visa passion i allt du gör - ett av Görans viktigaste tips.
 

 


  

Genom MiM ges möjlighet att utveckla din kompetens inom marknadsförning och kommunikation, genom föredrag, frukostmöten, event mm.

  

    


 

Foto:  Niklas af Malmborg   www.afmalmborg.se 

MiM:s webbsida:    
www.mim.m.se

 


 


1136