Frukostmöte
på Marknadsföreningen
i Malmö, MiM
17 april 2009
 
(se fler bilder nedan)
 

"Sociala Medier"

2 föreläsare:
Anders Printz, Senior Konsult, och Jetmira Ajdari, student, på AcadeMedia i Malmö.

 

 

Gunilla Fritze, Sveriges Television, (i vit jacka) och Lena Holmberg, Karakai kommunikation (randig tröja).
 

Anders inleder med att berätta att fildelning och utbyte av dokument har funnits sedan 70-talet
inom militären och universitet. Med tiden har tekniken blivit enklare och tillgänglig för allmänheten.
  

Anders förklarar hur sociala nätverk kan se ut på Internet och varför de når "längre" än våra vanliga nätverk.
  

Här är några av de sidor som lämpar sig bäst för att börja nätverka för företag.
  

Vad är en blogg? Här visar Jetmira hur enkelt det är att skriva ett inlägg och hur bloggar fungerar.
En blogg kan beskrivas som en personlig och öppen dagbok på Internet.
  

"Twitter in plain English", ett videoklipp från Youtube, visas för att förklara syftet med Twitter.
Twitter är en mikroblogg, där man med 140 tecken ska besvara frågan "What are you doing ?".
  

Du kan bevaka vad som skrivs om dig / din organisation på Twitter.
Om du vill veta vad som skrivits om t.ex. "Marknadsföreningen i Malmö"
på Twitter.com så använder du sökfunktionen på Twitter, berättar Jetmira Ajdari.
  

Nanoblogg är en variant av mikroblogg.
Här går det bara att skriva in ett (1) ord...!
berättar Jetmira.
 

Jetmira, 21 år, har använt sociala medier i flera år,
och har förmågan att förklara för oss andra - som inte har lika lång erfarenhet.
  

Wikipedia har 4.000.000 artiklar.
 

57% av Internetanvändarna finns i minst ett socialt nätverk.
Det mest populära är Facebook med över 200 miljoner användare.
  

Man kan sprida sitt budskap eller sin produkt snabbt genom sociala medier.
 

Etsy är en gratis webbshop, för några år sedan kostade detta tusentals kronor.
 

När Tsunami-katastrofen inträffade så tog några turister upp sina mobiltelefoner och filmade vad som hände.
Det var ett tidigt exempel på sociala mediers genomslagskraft: den vanliga människan rapporterade
direkt från händelsen - innan de traditionella medierna var på plats.
  

Detta frukostmöte var fullsatt och fullbokat.
  

Han är bara 10 år - Gloson. Ändå gör han allt rätt när han
bygger upp sin populära blogg, berättar Jetmira.

 

 

Om du vill starta en blogg så finns det flera som erbjuder detta gratis. En av dem är WordPress.com
Anders visade hur enkelt det är att komma igång med en ny blogg.

 

Anders berättar om gratisverktyg som du kan använda för att hålla reda på vad som skrivs om ditt företag / ditt varumärke.
Twingly är en av sidorna och visar vad folk säger om dig i bloggar och Twitter.
  

För att du och dina kunder ska upptäcka varandra gäller det att hitta de olika sociala nätverk där dina kunder befinner sig.
  

Billy Lindberg, programansvarig för detta frukostmöte,
tackade Anders Printz och Jetmira Ajdari
för ett lyckat föredrag.

  


  

  

    


MiM:s webbsida:     www.mim.m.se

 


 

Foto:  Niklas af Malmborg   www.afmalmborg.se 
Kontakta fotografen om du vill använda
någon av dessa bilder: 070 - 83 244 46
 
niklas@afmalmborg.se

2493